Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA


Az elsődleges szempont: az ár 

Amikor összeállítottam a legfontosabb kritériumokat, nagyon örültem, hogy legalább már van egy szempontrendszerem. Azonban rá kellett jönnöm, hogy ez már megint nem olyan egyszerű, mivel a beszerzés és az üzemeltetés során is különböző típusú díjakat kell fizetni.  

kellegypos posterminal terminal bankkartyaelfogadas ingyenpos mennyibekerul

Nézzük, miből is áll össze a POS terminál üzemeltetési költsége:  

A POS terminál díja 

A terminál kiválasztásánál fontos átgondolni, hogy milyen típusú vállalkozás számára vesszük a terminált, de erről egy későbbi posztban írok majd, ahol összeszedem a terminálok típusait és azt is, hogy azokat szerintem hol lehet a legjobban használni.  

Több konstrukcióban lehet terminálokat beszerezni: 

  • Megvásárolható: vannak terminálok 5 000 forint környékén, de vannak, amiket 100 000 forint fölött árulnak.  
  • Bérelhető: bizonyos havi összegért lehet bérelni a terminálokat. A bérleti díj terminálonként és szolgáltatónként eltérő. Az bérleti összeget a havi forgalom is befolyásolja.  
  • Ingyen: vannak szolgáltatók, akik a terminált ingyen adják.  

Elsőre természetesen az ingyen POS a legvonzóbb és ezzel abba is hagyhatnám a keresést, de ezt is alaposabban végig kell számolni, mert elképzelhető, hogy a terminál díját a szolgáltatás árába kalkulálják bele, ami ettől irreálisan magas is lehet, de ez nem törvényszerű. 

Azon túl, hogy a POS terminált beszerezzük a fenti módok egyikén, azt még technikailag üzemeltetni is kell. Így a következő díjak merülhetnek fel:  

  • Telepítési díj 
  • Szervizelési díj 
  • Ügyfélszolgálati díj 

Szerencsére ezeket a legtöbb szolgáltató ingyen biztosítja.  

Forgalmi jutalékok 

  • Bankközi jutalék (Interchange fee): ez az a díj, amit a kártyatársaságnak (Mastercard, Visa és egyéb társaságoknak) kell fizetni minden vásárlás után. Ezt a díjat a kártyatársaság szabja meg, nem a szolgáltató.  
  • Kártyatársasági rendszerdíjak (Scheme fee): ez az a díj, amit a kártyatársaságok a rendszerük használatáért számolnak fel minden vásárlás után. Ezt is a kártyatársaság szabja meg, nem a szolgáltató. 
  • Kereskedői díj (Acquirer fee): ez a díj magába foglalja az engedélyezést, a tranzakció feldolgozási költségét, a csalás ellenőrzés költségét, valamint a szolgáltató hasznát, amit minden vásárlás után felszámol a szolgáltató.  

Ezek a díjak nagy mértékben függenek attól, hogy melyik társaság milyen típusú kártyájával (lakossági vagy vállalati, betéti vagy hitelkártyával) fizet a vevő, és melyik szolgáltató milyen költséggel végzi az engedélyezést.  

Bankszámla 

Ez az a költség, amivel minden esetben számolni kell, hiszen a terminálon fizetett összeget nem a postás hozza készpénzben. Minden POS terminálhoz kell egy bankszámla, amire a pénz jóváíródik. Van olyan szolgáltató a bankokon kívül is, aki saját bankszámlát kínál termináljai mellé, és vannak, akik a saját, meglévő bankszámlára utalják a pénzt. Ezek költségeibe azonban nem szeretnék részletesen belemenni, az már egy másik blog témája lehetne.  

Lényegében, ami tényleg befolyásolja a döntést a fenti költségek közül, az a terminál beszerzési és üzemeltetési költsége, valamint a kereskedői díj. A bankközi jutalék és a rendszerhasználati díj minden szolgáltatónál egységes kellene, hogy legyen. Itt csak az befolyásolhatja az összköltséget, hogy hány típusú kártyát fogad el a terminál, mivel a Magyarországon ritkábban használt kártyákat kibocsájtó társaságok, mint például az American Express, magasabb díjakat szabnak meg.  

Tovább


Az első keresésem eredménye

Be kell vallanom, egy kicsit csalódott voltam, amikor először rákerestem a terminálokra. Abból indultam ki, hogy találok 1-2 szolgáltatót, első sorban bankot, aki ezzel foglalkozik és egy-két cikket arról, hogy milyen feltételek mellett melyiket válasszam. 

Ennél nagyobbat nem is tévedhettem volna: egy végtelenül hosszú lista fogadott „jobbnál jobb” ajánlatokkal a bankokon kívül olyan cégektől, akik még csak távolról sem voltak ismerősek. Gyorsan be is csuktam a böngészőt, picit azt remélve, ha később újra megnyitom, azonnal szembe jön velem a tökéletes jelölt. Hát nagyon nem így történt. 

Végiggörgetve a találati lista első oldalát (a másodikat nagyon ritkán nézem már meg) a következő megállapításokra jutottam: 

  • POS terminált értékesítenek bankok és egyéb, nem banki szolgáltatók is
  • Terminálból nem csak egy féle létezik, így fontos a felhasználás típusa
  • A terminálok díja több költségelemből áll
  • Sok cégtől árajánlatot kell kérni, mivel még egy alap ajánlat sincs a honlapon
  • Nem csak magyar szolgáltatók vannak Magyarországon
  • Létezik állami támogatás is a terminálokra
  • Vannak összehasonlító cikkek, de kétséges, hogy mennyire aktuálisak a 2-3 évvel ezelőtt íródottak

Ezek alapján végiggondoltam, hogy mik az adottságaink a boltban, így ki tudtam alakítani magamnak egy alap struktúrát, hogy mégis mi az, ami alapján nézzem a szolgáltatók ajánlatait.

  • Nyilván az elsődleges szempont, hogy minél olcsóbb legyen a terminál beszerzése és üzemeltetése is. Itt válhat érdekessé az állami támogatás, de annak a feltételeit még alaposabban át kell böngésznem, nehogy valami buktató legyen a dologban, mint sok hasonló pályázat esetén. 
  • Ahhoz nem ragaszkodom, hogy banktól vegyünk terminált, de annak örülnék, ha magyar szolgáltatót találnék, ahol van tényleges magyar nyelvű ügyfélszolgálat és szervizháttér. Így nem kellene mindent nekem megoldanom, a szüleim közvetlenül tudnának ügyet intézni, ha kell. 
  • A terminál egy bolt kasszájánál lesz, így nem számít, hogy hordozható-e, vagy sem. Az a fontos, hogy könnyen lehessen kezelni és ne én legyek ennél is a technikai support. 

Így akkor sikeresen körvonalaztam a legfontosabb kritériumokat, indulhat az érdemi keresés és árajánlatkérés. 

Tovább


Minek még egy pénzügyi blog? 

Miért is kezd valaki pénzügyi területen blogot írni?
Sokat gondolkodtam én is ezen, mielőtt elindítottam a Kell egy POS blogot. Arra jutottam, hogy ez egyrészt nekem segít a gondolataim rendezésében, másrészt Nektek, akik hasonló cipőben jártok. 

Az egész úgy kezdődött, hogy édesapám felhívott egy szombat délután. Ez már alapból fura volt, apám nem szokott telefonálni. Engem például csak akkor hív, ha a számítógép, vagy az okostelefon már megint „nem működik”. 
Elhangzott a kérés, hogy találjak neki egy POS terminál szolgáltatót. Nyilván nem így fogalmazott, de ezt hagyjuk. 

A probléma adott volt: 

  • Vegyesbolt egy vidéki kisvárosban
  • Egyre többen dolgoznak olyan helyen, ahol átutalással kapják a fizetésüket
  • A bolthoz legközelebbi bankautomata 5 perc kocsikázásra van
  • Egyre gyakrabban hangzik el a kérdés: „Tudok kártyával fizetni?”
  • És erre a válasz: „Sajnos nem.”

Gondoltam magamban – informatikusként – én ezt könnyen megoldom, hisz’ Google a barátom. Egy darabig ez a tézis meg is állta a helyét. Aztán rájöttem, hogy az én nagyon egyszerű keresésem a „terminál+bankkártya” kulcsszóra több találatot adott, mint amire számítottam.
Voltak itt bankok, egyéb szolgáltatók nagyon hangzatos névvel, akikről még soha nem hallottam, meg cikkek a témában, úgyhogy elkezdtem olvasgatni, megismerni ezt a rendkívül bonyolult piacot. 

Tovább