Amikor összeállítottam a legfontosabb kritériumokat, nagyon örültem, hogy legalább már van egy szempontrendszerem. Azonban rá kellett jönnöm, hogy ez már megint nem olyan egyszerű, mivel a beszerzés és az üzemeltetés során is különböző típusú díjakat kell fizetni.
Nézzük, miből is áll össze a POS terminál üzemeltetési költsége:
A POS terminál díja
A terminál kiválasztásánál fontos átgondolni, hogy milyen típusú vállalkozás számára vesszük a terminált, de erről egy későbbi posztban írok majd, ahol összeszedem a terminálok típusait és azt is, hogy azokat szerintem hol lehet a legjobban használni.
Több konstrukcióban lehet terminálokat beszerezni:
- Megvásárolható: vannak terminálok 5 000 forint környékén, de vannak, amiket 100 000 forint fölött árulnak.
- Bérelhető: bizonyos havi összegért lehet bérelni a terminálokat. A bérleti díj terminálonként és szolgáltatónként eltérő. Az bérleti összeget a havi forgalom is befolyásolja.
- Ingyen: vannak szolgáltatók, akik a terminált ingyen adják.
Elsőre természetesen az ingyen POS a legvonzóbb és ezzel abba is hagyhatnám a keresést, de ezt is alaposabban végig kell számolni, mert elképzelhető, hogy a terminál díját a szolgáltatás árába kalkulálják bele, ami ettől irreálisan magas is lehet, de ez nem törvényszerű.
Azon túl, hogy a POS terminált beszerezzük a fenti módok egyikén, azt még technikailag üzemeltetni is kell. Így a következő díjak merülhetnek fel:
- Telepítési díj
- Szervizelési díj
- Ügyfélszolgálati díj
Szerencsére ezeket a legtöbb szolgáltató ingyen biztosítja.
Forgalmi jutalékok
- Bankközi jutalék (Interchange fee): ez az a díj, amit a kártyatársaságnak (Mastercard, Visa és egyéb társaságoknak) kell fizetni minden vásárlás után. Ezt a díjat a kártyatársaság szabja meg, nem a szolgáltató.
- Kártyatársasági rendszerdíjak (Scheme fee): ez az a díj, amit a kártyatársaságok a rendszerük használatáért számolnak fel minden vásárlás után. Ezt is a kártyatársaság szabja meg, nem a szolgáltató.
- Kereskedői díj (Acquirer fee): ez a díj magába foglalja az engedélyezést, a tranzakció feldolgozási költségét, a csalás ellenőrzés költségét, valamint a szolgáltató hasznát, amit minden vásárlás után felszámol a szolgáltató.
Ezek a díjak nagy mértékben függenek attól, hogy melyik társaság milyen típusú kártyájával (lakossági vagy vállalati, betéti vagy hitelkártyával) fizet a vevő, és melyik szolgáltató milyen költséggel végzi az engedélyezést.
Bankszámla
Ez az a költség, amivel minden esetben számolni kell, hiszen a terminálon fizetett összeget nem a postás hozza készpénzben. Minden POS terminálhoz kell egy bankszámla, amire a pénz jóváíródik. Van olyan szolgáltató a bankokon kívül is, aki saját bankszámlát kínál termináljai mellé, és vannak, akik a saját, meglévő bankszámlára utalják a pénzt. Ezek költségeibe azonban nem szeretnék részletesen belemenni, az már egy másik blog témája lehetne.
Lényegében, ami tényleg befolyásolja a döntést a fenti költségek közül, az a terminál beszerzési és üzemeltetési költsége, valamint a kereskedői díj. A bankközi jutalék és a rendszerhasználati díj minden szolgáltatónál egységes kellene, hogy legyen. Itt csak az befolyásolhatja az összköltséget, hogy hány típusú kártyát fogad el a terminál, mivel a Magyarországon ritkábban használt kártyákat kibocsájtó társaságok, mint például az American Express, magasabb díjakat szabnak meg.